eskrem kacang

Friday, October 28, 2011

Bezanya umur 14 aku & umur 14 kau.

Pepagi semalam, jam 6.30 pg dah jalan ke depo bas. weh! kalau semenanjung gelap gulita lagi kot. tapi di Borneo ni dah terang benderang. Naik bas jam 7. Kelas pukul 8 kau! Semangat tak aku pergi kelas? Tapi tu bukan  cerita utama. Mukadimah je tu. ini haa, tengah syok layan perasaan dalam bas..tetiba dengar berita ringkas kat radio.

"remaja 14 tahun menggugurkan kandungan sendirian di rumah"

Pergh! Tersentap aku weh. Nak-nak pulak bila aku dengar dia cakap yang itu dah kali ke-4 dalam masa 2 tahun. Gila lah. Dari umur 13 lagi weh. Tak terjangkau di fikiran aku. Maksudnya dalam kiraan purata, setahun dia gugurkan kandungan dua kali lah kan? Memang aku tak dapat nak fikir. Memang dan memang. Mak bapak dia tak perasan ke? Orang sekeliling tak perasan ke? Dah 4 kali tu weh. Bukan sekali. Apa nak jadi lah dengan dunia sekarang.

Aku yang sakit senggugut ni pun kadang-kadang nak terajang je orang bila sakit. Betul! Yang sepenyakit dengan aku tu, mesti korang tahu kan. Sakitnya senggugut ni. Inikan pulak gugur. ahhh! Seram aku.

Seingat aku, masa aku umur 14 tahun dulu aku tak kenal sangat seks ni. Lambatkan aku membesar? Yup! Umur 13-15, aku sangat nakal. Sangat dan sangat. Kenapa? Sebab aku jauh dari famili, aku membesar di sekolah berasrama. Aku nakal sebab aku memprotes. Mungkin jugak aku nakal sebab aku tak dapat terima yang aku dah masuk umur remaja. Memang aku tak suka! Sumpah! Aku belum bersedia. Sebab tu aku hairan dengan budak-budak sekarang, cepat sangat membesar.

Kalau diberi peluang, aku nak balik ke umur 14 sentiasa. Sebab? Aku rasa aku sangat bebas masa tu. Aku hanya perlu fikir main dan belajar. Cinta? Haram aku tak peduli! Untuk adik-adik, nikmati lah dulu masa remaja, nanti bila dah tua kau tahu lah macamana seronoknya zaman remaja. Seronok sangat ke?

Umur 14 aku:
pernah kau panjat asrama berbaju kurung?
pernah kau berlumba dalam hujan area rumah warden asrama?
pernah kau humban baju budak bilik sebelah ke tingkat bawah?
pernah kau letupkan mercun dalan balai pengawal?
pernah kau main terup dalam bulan puasa & kantoi?
pernah kau pakai telekung solat, pergi sakat akak-akak Ajk?
pernah kau berkejar dengan warden sebab kau lambat turun study?
pernah kau main tarik nafas dalam air buih kat sinki hostel?
pernah kau main hide and seek tengah-tengah malam sampai kawan kau ter'hide'?
pernah kau sepak mesin air karbonat sebab duit kau sangkut?
pernah kau??

yang pasti aku TAK pernah belajar untuk mendekati seks. Sebab aku memang tak suka budak lelaki dulu. [dulu ok].

Motif? Betapa berbeza sangat umur 14 aku dan umur 14 kau dik. Bukan nak salahkan sesiapa, tapi sayanglah. Umur semuda ni, adalah umur untuk mengenali dunia tapi dah salah-guna.

P/s: aku nakal, tapi aku bukan jahat macam syaitonnirrajim ok.

4 comments:

  1. pernah baca berita tuh. terkejut gak cik tikah. sian kat mak bapak dia =(

    ReplyDelete
  2. ouh..dahsyat kn??hm,,ap la nk jd dunia zaman skrg..same la mawa dlu pon wat jugak cm awk wat..duk hostel..hehe

    ReplyDelete
  3. @cik tikah: terkejut sgt kn. =(

    @mawa: mmg dahsyat sgt. hostel tyme is the best lah kn. =)

    ReplyDelete
  4. susahnye nak jaga anak dara zaman skang...huhu

    ReplyDelete

bagi cokelat mocha satu,please. hik3x!